Veszélyben vannak a svájci luxusórák?

Azoknak, akik a ’70-es évekből még emlékeznek az úgynevezett „kvarc válságra” – amikor az olcsó japán órák fenyegetése miatt fennállt a veszélye annak, hogy átveszik az órapiac felett az irányítást, és ezzel együtt a svájci órákat kizárólagosan a luxus irányába kényszerítik – egy kicsit ismerős lesz a mostani szituáció is. A svájci óragyártók úgy tűnik, hogy nehézségekkel kell szembenézzenek.

Csökkenő számok, új trendek

„A svájci óraipar exportja gyorsabban csökkent tavaly, mint bármely más évben” – olvashattuk egy jelentésben, melyet a közelmúltban jelentetett meg a Svájci Órák Iparának Szövetsége, a Federation of the Swiss Watch Industry FH. Tizenegy hónapon át folyamatosan csökken a luxus svájci órák exportja Svájcból, és ez még a jelenlegitől is rosszabb lehet. A Compagnie Financière Richemont SA – mely az A. Lange & Söhne, az IWC Schaffhausen, a  Jaeger-LeCoultre, és a Cartier tulajdonosa – már kénytelen volt elbocsájtani 350 alkalmazottat 2016-ban, míg a Swatch Group – a legnagyobb svájci óragyártó, amely egyaránt készít olcsóbb műanyag márkákat, és olyan luxusmárkákat is, mint az Omega -, az elmúlt egy évben 53,6% veszteséggel zárt.

Azok a tényezők, amik ekkora fájdalmas veszteséget okoznak ennek az iparnak, a következőkben „tökéletes viharként” a Bloomberg View rovatvezetője, Leonid Bershidsky által lettek megfogalmazva. Szerinte ezek a tényezők nagyban befolyásolják az ipart:

  • erős svájci frank

  • korrupcióellenes kampány Kínában

  • a kínai lakosság előnyben részesíti az újdonságot a drága eszközökkel szemben

  • gyengülő kínai valuta

  • csökkent a turizmus a terrorizmustól való félelem miatt

  • magas arany árak

Bershidsky végül is arra a következtetésre jutott, hogy bár a legtöbb tényező az iparág irányításán kívül esik, azonban még ezeken kívül is lehetnek más, kevésbé mérhető befolyásoló tényezők. Az órák, különösen a svájci órák még mindig egyfajta státusszimbólumot jelképeznek a régi világból. És még mindig ezen szemlélettel értékesítik őket, még egy olyan generáció számára is, amely egyre inkább úgy néz a jövőbe, hogy mindent technológiát fel akar használni.

apple-watch

Az ipar persze szintén a válasz hiányától szenvedett az egyre inkább fenyegető technológiák és az ennek köszönhetően megjelenő vonzó eszközök, mint például az Apple Watch megjelenése miatt. A Bloomberg szerint több okosórát szállítottak házhoz világszerte idén februárban, mint svájci órát. Számos potenciális vásárló azt állítja, hogy inkább ránéz a telefonjára ha kíváncsi arra, hogy mennyi az idő, minthogy ezért órát viseljen, és ez a trend nem tűnik úgy, mintha változna.

A hagyományos óragyártó márkák is vonakodnak attól az átmenettől, hogy ne csak személyesen, hanem akár online is értékesítsék a termékeiket, így legalább ezen a vonalon vetélkedni tudnának a piac újabb szereplőitől, de ez ellentétes a jelenlegi ügyfélbázis beállításával. Az egyik tiszteletre méltó órás blog, a Hodinkee például értékesít vintage, és modern órákat is a saját online áruházában.

Svájcban nem aggódnak

Svájc nem tűnik úgy, mintha izgatott lenne ilyen téren. Sőt, az egyik svájci óravállalat, a Tag Heuer még egy okosórát is a piacra dobott. A svájci óragyártó cégek vezérigazgatói közül csak 25%-uk látja fenyegetésnek az okosórákat, legalábbis ez derült ki egy 2015-ös felmérésből, melyet a Deloitte készített. Bár a legsúlyosabban érintett csúcstechnikás okosóra kategória egyértelműen a tavalyi és a mostani évben is az Apple Watch, melybe általában első látásra beleszeretnek a vásárlók, dacára a 200-400 dollárig terjedő árnak.

A márkák kénytelenek lesznek alkalmazkodni az egyre jobban előre nyomuló erőkkel szemben, azonban hasonló a helyzet, mint amikor a „kvarc válság” volt. Ami az új óraipart illeti az egyáltalán nem hasonlítható a klasszikushoz, de persze mindenkinek alkalmazkodnia kell majd előbb vagy utóbb, ha tartani akarják egymással a lépést.

A hazai helyzet

„Magyarországon még mindig felfutóban van a svájci órák piaca, és ez nem is fog változni a következő években” – nyilatkozta lapunknak Hennel Ádám, a Luxuskarórák.hu óramagazin tulajdonosa. Szerinte itthon az egymillió forint alatti automata órákra van a legnagyobb igény, ezért az Omega, a Breitling, és a Tag Heuer márkák nagy népszerűségnek örvendenek. A növekvő óraeladásokat az is húzza, hogy nagyon sokan nem állnak meg egyetlen modellnél, hanem a jövőben újabb és újabb karórákat vásárolnak.

rolex-submariner

“A Rolex egy másik mezőnyben van, persze ennek megvan az ára” – teszi hozzá magabiztosan, amikor a legismertebb márkáról kérdezzük. Elmondása szerint, a 2-3 millió forintos árakról induló Genfi óragyártó az utóbbi 10 év legnagyobb nyerteseként presztízsben nagyon erős, de még az órarajongókon belül is csak egy bizonyos réteg engedheti meg magának ezt az árszintet.